جهان جواهرات

جهان جواهرات
نويسندگان

 

پريدوت(Peritot )

رنگ:زرد،سبز ، سبز زیتونی ، مایل به قهوه ای

رنگ خاکه: سفيدسختي

در مقياس موهس: 5/6 – 7

وزن مخصوص: 28/3 – 48/3

سيستم کريستالين:اورتورومبيک

ساختار شيميايي: (Mg,Fe)2SiO4، سيلسکات آهن منيزيم

شفافيت :شفاف

ضريب شکست: 650/1 – 703/1


این گوهر  تحت ‌تأثیر اسید سولفوریك‌ تجزیه‌ می‌ شود و بیشتر از معادن‌ جزیرهِ سنت‌جان‌ (SAINT JOHN) در دریای‌ سرخ‌ و نیز در برمه، استرالیا، برزیل‌ و آفریقای‌ جنوبی‌ همراه‌ با الماس‌ استخراج‌ می ‌گردد.

پریدوت‌ (PERIDOT) گوهر زیبایی‌ است‌ كه‌ هم‌ جواهر فروشان‌ و هم‌ مردم‌ عادی‌ كمتر درباره ی آن‌ اطلاعات‌ دارند. این‌ گوهر زیبا كه‌ نام‌ آن‌ از زبان‌ یونانی‌ سرچشمه‌ گرفته‌ و معنی‌ و مفهوم‌ خاصی‌ ندارد به‌ رنگ‌ سبز زیتونی‌ و شفاف‌ است‌ و درخششی‌ روغنی‌ و شیشه ‌ای‌ دارد.

نام اين گوهر احتمالاً از كلمه عربي Faridat به معني گوهر و يا از كلمه فرانسوي Peritot به معني غيرواضح گرفته شده است.

در قرن هیجدهم فرانسوی ها اولین کسانی بودند که این سنگ سبز متمایل به زرد را پریدوت نامیدند. پریدوت تا قرن هیجده توپاز نامیده میشد. در 1500 سال پیش از میلاد مسیح، مصریان پریدوت را بعنوان جواهر استفاده میکردند و آن “جواهر خورشید” تصور میشد. این باور وجود دارد که جهت گسترش مقاومت کامل و نیروی جادویی اش، آن باید در طلا بکار رود. پریدوت سنگ سومین سالگرد ازدواج است.


باور عمومی‌ این‌ است‌ كه‌ همراه‌ داشتن‌ این‌ سنگ‌ به‌ قلب‌ نیرو می ‌بخشد ، گردش‌ خون‌ را منظم‌ می‌ كند و باعث‌ تقویت‌ استخوان ‌ها می ‌شود.

به ‌علاوه، وجود گردنبند پریدوت‌ بر گردن‌ خانم‌ها وقار و جلوه‌ خاصی‌ به‌ آنها‌ می‌ دهد و نیز باعث‌ روشن‌ بینی‌ و بصیرت‌ و غلبه‌ بر اندوه‌ و ناراحتی‌ های‌ روزانه‌ خواهد شد. بلورهای‌ زیبای‌ پریدوت‌ در دوران‌های‌ مختلف‌ از معادن‌ دریای‌ سرخ‌ توسط‌ جنگجویان‌ به‌ اروپا آورده‌ شده‌ و بیشتر برای‌ كلیساها مورد استفاده‌ قرار می ‌گرفته‌ است.

این‌ نگین‌ به‌ علت‌ نداشتن‌ سختی‌ لازم‌، كمتر در جواهرات‌ به ‌كار می ‌رود. به‌ خانم‌های‌ متولد مرداد توصیه‌ می ‌شود یك‌ نگین‌ پریدوت‌ را به ‌صورت‌ مدال‌ با زنجیر به‌ صورتی‌ به‌ گردن‌ بیاویزند كه‌ قسمت‌ زیر آن‌ با بدن‌ تماس‌ داشته‌ باشد. در ضمن‌ یادآوری‌ می‌ شود چون‌ نگین‌ پریدوت‌ را به‌ شكل‌ زمرد تراش‌ می‌ دهند، بیشتر به‌ صورت‌ مدال‌ و انگشتر می‌ توان‌ از آن‌ استفاده‌ كرد.


 

نام کريزوليت ( در يونان به معناي سنگ طلايي) رسماً نه تنها به پريدوت بلکه به سنگ هاي بسيار ديگري که شبيه پريدوت هستند، گفته مي شود. نامي که معمولاً در مينرالوژي استفاده مي شود لوليوين است.( به علت رنگ سبز زيتوني که دارد)

لوليوين کاني است که در سري که اعضاي انتهايي آن فورستريت (Mg2SiO4) و فاياليت (Fe2SiO4) است، ظاهر مي شود. جلاي شيشه اي و چرب دارد،نسبت به اسيدها مقاوم نيستند. تحت فشار زياد از هم پاشيده مي شود درنتيجه برخي مواقع با لايه اي از فلز آن را مي پوشانند. انواع کم ياب پريدوت چشم گربه اي و پريدوت ستاره اي است.

بزرگترین‌ نگین‌ پریدوت‌ به‌ وزن‌ 310 قیراط‌ است‌ كه‌ از معدن‌ جزیره‌ «سنت ‌جان» استخراج‌ شده‌ و در موزه‌ای‌ در واشنگتن‌ نگهداری‌ می ‌شود.

در قرن‌ هجدهم، در روسیه‌ از یك‌ شهاب ‌سنگ‌ مقدار زیادی‌ بلورهای‌ سنگ‌ پریدوت‌ به‌ دست‌ آمد كه‌ تماماً تراش‌ داده‌ شده‌ و در آن‌ كشور نگهداری‌ می‌ شود.


از جمله‌ باورهای‌ رایج‌ گذشته‌ در مورد پریدوت‌ این است ‌كه‌ دریانوردان‌ اعتقاد داشتند اگر این‌ سنگ‌ را به‌ همراه‌ داشته‌ باشند در دریا راه خود را گم‌ نمی ‌كنند و سالم‌ به‌ مقصد خواهند رسید.


به‌ هرحال‌ گوهرها بیش‌ از آن ‌كه‌ سمبل‌ ماه‌ های‌ تولد، كشورها و یا سمبل‌ ستارگان‌ باشند، حكم‌ پشتوانه‌ مالی‌ و سرمایه‌ گذاری‌ درازمدت‌ را دارند. در حقیقت‌ جواهرات‌ سرمایه‌هایی‌ هستند كه‌ ضمن‌ اشغال‌ كمترین‌ جا، بیش‌ از دیگر انواع‌ سرمایه ‌گذاری، از تورم‌ و كاهش‌ ارزش‌ در امان‌ هستند.


دو ويژگي مهم پريدوت: يکي ظاهر نرم پريدوت به علت دوتايي قوي صفحات پشتي بر اساس بيرفرنژانس بالا است. همچنين براي پريدوت عادي است که ادخال هاي زنبق آبي ( Lily Pad) داشته باشد. اينها ادخال هاي طبيعي در سنگ هستند که به ساختار هاي زنبق آبي داخل سنگ ظاهر مي شوند. بسيار نادر است که اينها را در سنگ سبزي غير از پريدوت ديده شود. هر دو مورد بالا نشانه هاي کليدي براي شناسايي پريدوت با استفاده از يک لوپ مي باشد

( همچنين به اوليوين يا کريزوليت معروف است)



فروش و نگهداری
در بازار داد و ستد، این سنگ به شکلهای نتراشیده ، صیقلی (سنگهای بزرگ صیقلی بسیار کمیاب است) دستبند و جواهر دیده میشود. بعد از هر بار استفاده ، آنرا همیشه در زیر جریان آب بشوئیدو هر بار در صورت امکان در نور خورشید قرار دهید.

 


نظرات شما عزیزان:

ali hazin
ساعت13:34---13 شهريور 1391
سلام اگر برای من آدرس و شماره مغازه رو ایمیل بزنید ممنون میشم . با تشکر از شما

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 15 بهمن 1390برچسب:, ] [ 20:20 ] [ a_p_s ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو مطالب
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 55
بازدید دیروز : 44
بازدید هفته : 119
بازدید ماه : 119
بازدید کل : 23988
تعداد مطالب : 47
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1